סדנה לכתיבה אוטוביוגרפית-ממוארית בהנחיית חוה רימון

סדנת חומר נפש  image

עומס החיים ואין ספור המטלות של השגרה כמעט לא מאפשרים לנו להיפגש עם עצמנו, לשוחח עם עצמנו, לבדוק מה קורה לנו, איפה אנחנו, מה שלומנו, מה בא לנו, מה לא. סדנת חומר נפש היא סדנה לכתיבה אוטוביוגרפית, אבל לא אוטוביוגרפיה בתפיסה הכרונולוגית המאורגנת שלה, אלא כתיבה פראית יותר שהתכלית שלה היא לפגוש את עצמנו באמצעותה, כלומר לגעת יותר בעולם המגוון והעשיר שלנו.

מה זה אומר?
בין מפגש למפגש כותבים טקסט שנוגע לחיינו על פי משימה שנמסרה בסוף המפגש הקודם. המשימה משמשת בעצם כמרכבה שתפקידה לקחת אותנו למחוזות שונים של התודעה שלנו עם התערבות מינימלית ככל האפשר של המחשבה. כלומר: ההצעה היא לא להתאמץ לחשוב על מה לכתוב, אלא להניח לסיפור להגיע אלינו. ככה נולד הסיפור שמתאים לרגע הזה; הוא יכול להיות מכיתה ג', מהצבא, מחיים קודמים (לאלה שמאמינים בגלגולים) או מאתמול בערב.



נפגשים אחת לשבוע או שבועיים בבוקר או אחר הצהריים (בהחלטה משותפת) למפגש של 3.5-3 שעות שעובר ביעף. במפגש קוראים את הטקסטים שכתבתם בבית, מתבוננים בהם ומשוחחים עליהם. זהו פורמט פשוט מאוד, אבל מהניסיון שלי הוא פותח אוקיינוסים של עניין. גם הכתיבה בבית וגם ההקשבה לסיפורים האחרים משיבה כל מיני פיסות חיים ומאפשרת להשלים חלקים בפאזל שלנו.
את הסדנה מקדים מפגש היכרות, שמאפשר לטעום קצת מהחוויה ולראות אם מתאים למשתתפים. קטעי הטקסט שאוספים הכותבים מניחים תשתית נהדרת לספר, וכבר יצאו מהסדנאות לא מעט ספרים שכתבו אותם משתתפים שהיה להם עניין בספר.

מה קורה בסדנה? image

מפגשי היכרות לקראת הסדנה

יתקיימו בספטמבר 2023


ב-17 השנה האחרונות מנחה את סדנת חומר נפש, סדנה לכתיבה אוטוביוגרפית-ממוארית, וזוכה להיות עדה למפגשים מופלאים של אנשים עם עצמם דרך כתיבה.
למדתי באוניברסיטה העברית לשון ומחשבת ישראל, וב-40 השנה האחרונות תלמידה של מסורות פנימיות (יהדות, בודהיזם, סוּפיות). ערכתי ותרגמתי ספרים בהוצאות שונות ובהן הוצאת הספרים של משרד החינוך (כולל עריכת ביטאון השירות הפסיכולוגי הייעוצי), מוסד ביאליק, המרכז למורשת בן גוריון, הוצאת מאגנס. ב-1996 הקמתי וערכתי את הירחון חיים אחרים ובהמשך את ההוצאה לאור רימון חיים אחרים. הוצאנו בשיתוף פעולה עם כתר את מה שלימד הבודהה (מאת ואלפולה ראהולה), מעבר המכשפים (מאת טאישה אבלאר), דהרמה החתול (זן קומיקס), בטלני הדהרמה (מאת ג'ק קרואק), ההארה (רומי) ועוד ספרים טובים. לאחר מכן בהוצאת רימון (בשיתוף עם כתר) יצאו לאור סיפור שמתחיל בדמעות (אושרת קוטלר), האדם שבקצה האגו (מתי ליבליך) ושומרת הגחלת (עדי שגב).

לא צריך לדעת לכתוב, ובסדנה אני לא מלמדת לכתוב; כלומר: לא נעסוק בטכניקות כתיבה ולא באמצעים ספרותיים; נעסוק בצורה, רק ככל שהיא משרתת את התוכן. ובכל זאת, במהלך 16 השנה שאני מנחה את הסדנה גיליתי שהכתיבה, גם של אלה שלכאורה לא יודעים לכתוב, משתכללת פלאים, אולי יותר מאשר בכל סדנה ללימוד כתיבה, וזה קורה בזכות שני עניינים עיקריים: האחד הוא הצורך להביא הכי מדויק שאפשר את הדקויות המופשטות יותר של הסיפור שאני רוצה לספר, והאחר הוא האימון המתמשך במלאכת הכתיבה.
לכולם. לאנשים בתחילת הדרך, באמצע הדרך ובשיא הדרך. בקיצור, לכל אלה שרוצים לפגוש את עצמם, על בסיס קבוע, דרך הכתיבה שלהם ושל חבריהם לסדנה.
זה מתאים אפילו לילדים ולבני נוער, אבל בשבילם יש גרסה אחרת של הסדנה, מחתרת הכתיבה.
לא. אבל כשאדם כותב את חייו, והופך להיות גם עד להם יש במעשה הזה כוח מרפא, וכשהוא קורא את מה שכתב בקבוצה ומקשיבים לו עם הלב, גם להקשבה הזאת יש כוח מרפא.
זאת תקופה של געש פנימי וחיצוני, שממש מעוררת צורך בביטוי מאוורר שלהם, ואני יודעת שהסדנה הזאת מאפשרת את האוורור הזה, ומכיוון שחשוב לי שהיא תתאפשר למי שמעוניין בכך, המחירים יישארו המחירים של פעם - עלות של 250 שקל למפגש, כפול מספר המפגשים. ההתחייבות היא לסדנה מלאה ולא למפגשים בודדים.

מתחילים אחרי החגים!

אוקטובר 2023